Your search results

Trójmiejska SKM – linia osiedlami płynąca

Napisane przez Paulina Iwicka dnia 17 kwietnia 2018
| 0

Stanowiąca kręgosłup komunikacyjny Trójmiasta  linia SKM, od lat przyciąga co rusz nowe inwestycje mieszkaniowe deweloperów. A powodów ku temu jest przynajmniej kilka, z których nade wszystko brzemienny wpływ ma lokalizacja i możliwości rozwojowe.

Z najnowszego notowania Indeksu Cen Transakcyjnych, przygotowanego przez analityków Home Brokera Open Finance wynika, że średnie stawki za metr kwadratowy mieszkań, w największych miastach są dziś przeciętnie 0,46% wyższe niż przed rokiem. Otóż według twórców powyższego indeksu – średnia cena za nową nieruchomość na gdańskim rynku to 5745 zł, czyli jest to wzrost o 0,4%, w stosunku do roku poprzedniego. Z pewnością na taki stan rzeczy wpływa, po pierwsze –wzrost cen działek i materiałów oraz po drugie – fakt, że wykonawcy sukcesywnie podnoszą koszty robocizny.

Komunikacja to podstawa 

Co do jednego możemy być pewni – przy wyborze miejsca do życia, kierujemy się określonymi czynnikami, które mają sprzyjać ogólnej, pozytywnej aurze. Nic więc dziwnego, że większość z nas szuka mieszkania blisko infrastruktury miejskiej, przychodni czy terenów rekreacyjnych. Idealnie jest również wtedy, gdy w pobliżu znajdują się szkoły, przedszkola oraz komunikacja. Mieszankę doskonałą dopełnia spokojna i cicha okolica. 

Jednak nie oszukujmy się, dla każdej osoby poszukującej swoich czterech kątów, najważniejsza jest lokalizacja oraz kwestia metrażu poszukiwanych nieruchomości, bowiem najbardziej pożądane są 2-pokojowe mieszkania, o pow. 35 do 55 m kw.

Gdzie jest największe zainteresowanie? 

Otóż największą popularnością zarówno wśród klientów prywatnych, jak i inwestorów, cieszą się osiedla znajdujące się w pobliżu linii SKM i głównych ciągów komunikacyjnych. Nic w tym dziwnego – rozciągnięte na wąskim pasku, tzw. niskiego tarasu osiedla, na odcinku od Gdańska Zaspy do Gdyni Śródmieścia – nie dość, że przylegają do Zatoki Gdańskiej, to zajmują najbardziej atrakcyjną część miasta. Ponadto są one “wklejone” w starą zabudowę – będąc częścią dzielnic, zbudowanych w czasach PRL. 

Właśnie ten ostatni powód, jeszcze na początku lat 90. powstrzymywał wielu deweloperów przed lokowaniem, na tych terenach, nowych inwestycji. Szukali przede wszystkim przestrzeni, z których nie było widać starych zabudowań. I dlatego też, często osiedla odważnie zlokalizowane za obwodnicą lub w jej sąsiedztwie, oprócz pięknych widoków, dalekich od PRL-owskich zabudowań i ciszy – nie miały nic do zaoferowania. Dla mieszkańców obrzeży Trójmiasta bardziej uciążliwy, od krajobrazów z wielkiej płyty – okazał się brak szkół, przedszkoli, przychodni, sklepów, a przede wszystkim wygodnej komunikacji, która dowoziłaby ich do rozbudowanej miejskiej tkanki. 

Nowa kategoria zainteresowanych 

Obecnie kupujących mieszkania dla siebie, jak i tych, którzy inwestują w nieruchomości – interesuje bliskość trójmiejskich plażuczelnizakładów pracy i powstających biurowców. Jednak niedawny kryzys na rynku nieruchomości i spadek możliwości nabywczych Polaków, a także wprowadzenie programów wspierania mieszkalnictwa – MdM, ponownie “wyrzucił” nowe osiedla na obrzeża miast, z dala od infrastruktury. 

Jednak ograniczenie liczby beneficjentów i perspektywa końca programu mieszkalnego MdM, skierowała zainteresowanie deweloperów, na tereny zurbanizowane. Działki, a w konsekwencji i mieszkania stale idą w górę, ale wiąże się to z wyższym komfortem życia oraz wzrostem atrakcyjności okolicy. Dlatego rozkręcający się popyt inwestycyjny spowodował wysyp osiedli wzdłuż trasy SKM. Przykładem takiego sprzężenia zwrotnego, może być nowa inwestycja trójmiejskiej firmy TPS Reapolis, która zrewitalizuje tereny przy ul. Chylońskiej w Gdyni. W miejscu starych, zaniedbanych hal i magazynów, powstanie nowoczesne osiedle mieszkaniowe Chylońska 110, a w pierwszym budynku stanie aż 108 mieszkań.

Co z konkurencją? 

Czy Pomorska Kolej Metropolitarna, w której upatrywano silnego konkurenta dla SKM, wpłynęła na atrakcyjność osiedli, położonych w jej pobliżu? Niewątpliwie widać taki związek w Gdyni, chociaż przystanki PKM dopiero niedawno zostały ucywilizowane. Jak pokazują badania – generują one coraz większe zainteresowanie mieszkaniami, w rejonie Małego Kacka i Karwin, chociaż i tak te okolice, od lat cieszyły się dużym zainteresowaniem, szukających mieszkań gdynian. Ponadto oba osiedla mają dobrze rozwiniętą komunikację autobusową, choć obecnie widać także dodatkowe zainteresowanie PKM. 

Z kolei w samym Gdańsku, tak naprawdę powstało niewiele osiedli, które znajdują się na tyle blisko nowej trasy, by można było spacerkiem dojść do przystanków.  Dopiero teraz część osiedli zyskuje linie autobusowe, skomunikowane z przystankami PKM. Wiele problemów wynika również  ze zmian w rozkładach jazdy – zbyt małej częstotliwości kursowania kolei metropolitarnej, braku koordynacji z autobusami, i tak dalej. Jednak kwestią czasu jest rozwój pobliskich terenów, które staną się bardziej rozwinięte komunikacyjnie.

Okazja na tanie mieszkania

Do nowych, dopiero powstających i rozwijających się osiedli na obrzeżach miasta – komunikacja zbiorowa często dociera z poślizgiem, mimo tego, że pierwsze bloki są już dawno zasiedlone. To jednak znajduje odbicie w cenach mieszkań, zdecydowanie niższych, przy trudnych początkach. Jednak ci, którzy kupują lokale w ostatnim etapie realizacji takich inwestycji – zyskują często dodatkowy argument – jakim jest komunikacja.

Doskonałym przykładem jest gdańskie rodzinne osiedle Optima przy ul. Stężyckiej. Lokalizacja, która zdecydowanie ma swoje plusy – w pobliżu znajdują się ścieżki rowerowe oraz jezioro Jasień, z terenami rekreacyjnymi. Niestety wcześniej problemem była komunikacja. Wszystko się zmieniło, gdy od marca dojazd do Optimy, zapewnia nowa linia autobusowa 874, obsługiwana przez komercyjnego przewoźnika. Rozkład jazdy został ułożony w taki sposób, aby zapewnić dogodny dojazd dzieciom i młodzieży, do szkoły na Jasieniu oraz umożliwić przesiadki z autobusu na pociągi PKM (i odwrotnie), na stacji Jasień PKM. Dodatkowym bonusem dla nabywców ostatnich mieszkań w osiedlu, są miejsca postojowe naziemne i piwnice w cenie lokalu. 

Nowe inwestycje tworzą się także w Gdyni, a to za sprawą planowanej budowy przystanków SKM – Gdynia Śródmieście (między Wzgórzem Św. Maksymiliana, a Gdynią Główną) oraz  przystanku Wielkopolska (pomiędzy Orłowem i Redłowem). I pomimo, że ich realizacja zakładana jest na lata 2021-2027, to projekty powyższych stacji stały się “zapalnikiem” do działania dla trójmiejskich deweloperów. 

W połowie zeszłego roku firma Semeko nabyła od SKOK-u teren przy al. Zwycięstwa, z kolei jesienią AB Inwestor kupił od miasta inny grunt przy tej samej ulicy. Oba są położone w odległości kilkuset metrów od miejsca, gdzie mógłby powstać nowy przystanek SKM. Jeszcze bliżej, bo u zbiegu Wielkopolskiej i Zwycięstwa, swoją nieruchomość ma spółka Batory PropertyNatomiast na wysokości przystanku SKM Śródmieście, grupa Hossa przymierza się do zabudowy skweru, między ulicami Władysława IV, Obrońców Wybrzeża i Armii Krajowej.
Jak widzimy, dobra lokalizacja i bliskość infrastruktury miejskiej, to nowe pole inwestycyjne, dzięki któremu na mieszkaniowej mapie Trójmiasta pojawiają się świeże i równie modne adresy. Może warto skorzystać z okazji i zainwestować w nieruchomości, zanim zrobią to inni?

 


Marzysz o zamieszkaniu w przytulnej okolicy, pełnej terenów zielonych i rekreacyjnych ścieżek, w której bliskość komunikacyjna to pestka? W takim razie mamy “coś” dla Ciebie, zapraszamy do kontaktu – +48 577 833 400 lub na stronę tgdproperty.pl 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany.